۱۳ عملیات در جم (بوشهر)، اصفهان، تهران، گچساران، سراوان، اراک، کرمانشاه، آبیک قزوین، بهشهر، کاشان، چالوس و کرج

Image
  بیست اعدام جنایتکارانه در ۵روز از ۹ تا ۱۳اردیبهشت در زندانهای گوهردشت، میناب، نیشابور، بندرعباس، مشهد، بیرجند، ایرانشهر و زاهدان شامل ۱۴هموطن بلوچ از جمله ۲زن (یکی از آنها ۳۹ساله و مادر ۵ فرزند) برای ارعاب و سد بستن در برابر قیام‌ها پاسـخ کانون‌های شورشی به خامنه‌ای و ارعـاب با آتـش و عملیـات ضـد اختنـاق انفجار و به آتش کشیدن یک شعبه قضاییه جلادان در جم بوشهر به آتش کشیدن قضاییه جلادان، تعزیرات حکومتی در گچساران انفجار و به آتش کشیدن شهرداری غارتگر در منطقه ۱۱ اصفهان به آتش کشیدن شهرداری غارتگر در منطقه ۱۰ تهران انفجار و به آتش کشیدن پایگاههای بسیج سپاه پاسداران در سراوان و اراک به آتش کشیدن کمیته امداد خمینی ملعون در سراوان به آتش کشیدن بنر حجاب اجباری در چالوس به آتش کشیدن ستاد جاسوسی وزارت اطلاعات در کرج به آتش کشیدن تصاویر منحوس خامنه‌ای و جلاد سلیمانی در آبیک قزوین، بهشهر، کاشان و کرمان در یوتیوب به ما بپیوندید Iran panorama _Persian https://www.youtube.com/channel/UCykMKoJzwJKTyDBXGCG0WDw

الحره تحقیق می‌کند ـ پروژه پهبادی رژیم ایران…. گفتگو با مجید حریری و سفیر بلومفیلد

 



گزارشگر: «حسان»، نام اولین پهبادیست که حزب الله لبنان مدعی است آنرا خودش ساخته است. این پهباد بنام مسئول پهبادی حزب الله، حسان اللقیس نام گذاری شده است که حزب الله، اسرائیل را به ترور وی در سال ۲۰۱۳ متهم میکند.
حسن نصر الله: ما در لبنان از مدتها پیش شروع به ساخت پهباد کرده ایم. و به کسانی که بخواهند میفروشیم
گزارشگر: روزنامه جرولازیم پست اسرائیل در اواخر سال ۲۰۲۰، ضمن انتشار گزارشی اعلام کرد حزب الله تقریبا ۲ هزار پهباد دارد که برخی را خود ساخته و بخش اعظم آنرا ایران در اختیارش قرار داده است.
فرزین ندیمی ـ پژوهشگر از واشنگتن: فکر میکنم تهران از طریق راههای هوایی و زمینی، پهبادهای پیشرفته ای را بشکل قطعات جدا جدا برای حزب الله فرستاده است. ایران اصرار دارد تا حزب الله لبنان را برای پیشرفته کردن توانمندیهایش در تولید سلاح و جنگ افزار، یاری کند. زیرا رژیم ایران بر این باور است که خطوط امدادرسانی (به حزب الله ـ م) برای همیشه باز نخواهد بود. از اینرو ما فکر میکنیم که حزب الله فقط پهباد از ایران دریافت نکرده است بلکه  دارای کارخانه هایی خاص خود برای تولید پهباد با قابلیت های مختلف برای استفاده های چند منظوره است.
گزارشگر: با شروع هزاره سوم، ایران دست به انتقال تکنولوژی خود در زمینه هواپیماهای بدون سر نشین به گروه‌های نیابتیش در منطقه زد. بنا بر گزارشی که از شورای ملی مقاومت ایران ـ اپوزیسیون ـ به دست آوردیم، در سال ۲۰۰۳، هفت تن از اعضای حزب الله لبنان آموزش بکارگیری پهباد را برای اول بار در ایران فرا گرفته اند. اما این آخرین بار نبوده است.
مجید حریری ـ کارشناس امور ایران: در سال ۲۰۰۶، یک شاهد عینی گروهی از اعضای حزب الله تحت فرماندهی عماد مقنیه را دیده است که در همراهی با سران سپاه پاسداران در فرودگاه سپهر در موقعیت سوله‌های مجاور بوده اند. در سالهای بعد گروههایی از حزب الله و حوثی  ها و عراقی ها از کارخانه غنضفر رکن آبادی، مربوط به ساخت هواپیماهای بدون سرنشین بمنظور آشنایی با چگونگی استفاده از پهبادها دیدار کردند. 
گزارشگر: بر اساس گزارشات بین‌المللی پس از آموزش چگونگی بکارگیری، پهبادها از طریق راههای مختلف زمینی و دریایی توسط سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران به نیروهای نیابتی تهران در کشورهای منطقه منتقل شده است. 
 مجید حریری ـ کارشناس امور ایران: قطعات پهباد به شیوه‌های مختلفی ارسال شده است. با جاسازی در کانتینرها، از طریق راههای زمینی یا از دریا توسط قایقهای سپاه پاسداران به یمن و جاهای دیگری فرستاده شده است.
گزارشگر: در نوامبر ۲۰۱۰ اطلاعات نظامی اسرائیل، ایران را به قاچاق پهباد به نوار غزه و آموزش عناصری از حماس و جهاد اسلامی برای استفاده از آن متهم کرد.
برنامه هواپیماهای بدون سرنشین حماس از سال ۲۰۱۲ شروع شده است اما گروههای مسلح غزه دارای زرادخانه هایی کوچکتر با تکنولوژی پایین تری درمقایسه با سایر گروههای نیابتی ایران میباشند.
پهبادهای حماس تا حدود زیادی مشابه مدل ایرانیش است اما به اغلب احتمال با مواد محلی ساخته شده. حماس پهبادهای خود را برای زیر نظر داشتن مواضع اسرائیل بکار گرفته است و در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱حملاتی را با پهبادهای انتحاری علیه اسرائیل انجام داده است. 
سباستین روبلین – تحلیلگر نظامی از آمریکا: طی درگیریهای سال ۲۰۲۱ در غزه، حماس نشان داد که ناوگانی از پهبادهایی را در اختیار دارد که بطور واضحی به شکل پهبادهای ایرانی ساخته شده است. بر این باورم که برخی پهبادها ارسالی برای حماس در غزه، اصلاح شده است. زیرا امکان ندارد بتوان پهبادهای کاملی را به آن مناطق ارسال کرد. در نتیجه باید قطعه قطعه میکردند و برای سرهم کردن مجدد آن، عوامل رژیم ایران اقدام به آموزش به عناصر حماس میکردند. در رابطه با حوثی ها نیز وضع به همین صورت است.
گزارشگر: از غزه به یمن، ظهور پهبادهای ایرانی با گروه انصار الله حوثی تکرار شده است. گروهی که کنترل بخشهایی از کشور از جمله صنعا را در دست دارد
حسن هاشمیان ـ کارشناس ایرانی در امور نظامی: همه نشانه‌ها حاکی از آن است که پهبادهایی که در اختیار حوثی ها قرار دارد ایرانی است. طبعا حوثی ها اسم یا عنوان آنرا تغییر داده و گفته اند که این ها ساخت حوثیست در حالیکه حتی شماره سریال موجود روی این پهبادها شماره سریال ایرانی است.
گزارشگر: حوثی ها از این پهبادها برای اجرای عملیات علیه تاسیسات غیر نظامی سعودی استفاده کرده اند که برجسته ترین آن هدف قرار دادن دو حلقه چاه نفت شرکت آرامکو در سپتامبر ۲۰۱۹ بود. برغم اینکه تهران هرگونه رابطه خود را با حملات حوثی ها به سعودی انکار میکند گزارش دبیر کل ملل متحد، آنتونیو گوترز بر مسئولیت ایران در رابطه با این حملات تاکید دارد.
گزارش: ملل متحد، لاشه سلاحهای بکار گرفته شده در حملات علیه تاسیسات نفتی سعودی در ماه می و حمله به فرودگاه بین المللی «ابها» در ماههای ژوئن و اوت و تاسیسات نفتی آرامکو در «خریص و بقیق» در ماه سپتامبر را مورد تحقیق قرار داده است.  دبیرخانه ملل متحد نتیجه گیری کرده است که منشا موشکها و پهبادهای بکار گرفته شده در آن حملات، ایران بوده است.
گزارشگر: تابستان ۲۰۲۱، ایران در حمله به کشتی باربری اسرائیلی مرسرس تریت در مقابل سواحل عمان که منجر به کشته شدن دو تن از خدمه آن شد، روش جدیدی در استفاده از پهبادهای خود  بکار گرفت. 
وزارت خارجه آمریکا، این حمله سپاه که توسط پهبادهای انتحاری حامل مواد منفجره انجام گرفت را تهدیدی خطرناک برای خطوط تجارت بین المللی توصیف کرد. 
لینکولن بلومفیلد ـ معاون وزیر خارجه سابق آمریکا: طی سه سال اخیر، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خلیج، توجهات خود را بر چگونگی حفاظت در برابر هواپیماهای بدون سر نشین متمرکز ساخته و این موضوع الویت آن شده است. ارتش آمریکا نیز برنامه ای برای مقابله با این پهبادها دارد و ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر دست به انجام تدابیری زده اند تا از دفاع از دوستان و منافعمان در مقابل چنین تهدیداتی در آینده، اطمینان حاصل کنند.
گزارشگر:  بکارگیری مستمر پهباد توسط رژیم تهران در حملات تروریستی، باعث آن شد که دولت آمریکا تحریمهایی را علیه برخی شخصیتها و سازمانهای ایرانی مسئول ساخت و بکارگیری این سلاح اعمال کند. 
از جمله: سرتیپ سعید آقاجانی که بر یکانهای پهبادی وابسته به سپاه پاسداران نظارت دارد، شرکت ایرانی کی‌پاس که با سپاه پاسداران و فیلق قدس روی پیشرفته کردن هواپیماهای بدون سر نشین همکاری کرده است، سرتیپ سپاه عبد الله محرابی بعنوان رئیس سازمان جهاد پژوهشی که اقدام به خرید موتور هواپیما از شرکت مادو کرده بود. شایان ذکر است که   مدیر اجرایی شرکت مادو یوسف ابو طالبی.
گزارشگر: علاوه بر این تحریمها، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا در آوریل ۲۰۲۰ پیشنویس قانونی تحت عنوان متوقف ساختن برنامه پهبادی ایران را تصویب کرد. این پیشنویس حاوی احکامی به منظور ممانعت از تولید یا فروش یا انتقال چنین هواپیماهایی به ایران میباشد. این قانون هم اکنون به سنای آمریکا ارائه شده است.

لینکلن بلومفیلد ـ معاون وزیر خارجه سابق آمریکا: ایران با بسیاری از کشورهایی که تکنولوژی هواپیماهای بدون سر نشین را پیشرفت داده اند متفاوت است. شما نمیبینید که دیگر کشورها به همسایگان خود حمله کنند و از مرزهای خود موشکهای بالستیک شلیک کنند. روشی که از این تکنولوژی (توسط ایران) استفاده میشود، بشدت مردود است. آنها  همسایگان بدی هستند و تعهداتشان قابل اعتماد نیست.
گزارشگر: بدلیل پایین بودن هزینه و سهولت در ساخت، پهباد به یک عنصر اساسی در استراتژی جنگ غیرسنتی ایران علیه دشمنانش تبدیل شده است. این رژیم صدها نسخه از این سلاح را برای بکارگیری به گروههای نیابتی اش در منطقه ارسال کرده تا به نمایندگی از خودش آنها را بکار بگیرند. از اینرو حجم خطرات از آسمان بمراتب افزایش یافته است. اما ایران درباره ارتباطش با این حملات همچنان اسلوب انکار را در پیش میگیرد. امری که تدابیر بین المللی موثری را ضروری ساخته است

Comments

Popular posts from this blog

مصاحبه خانم کرا رودیک نماینده پارلمان اوکراین که سلاح بدست گرفته است

وقتی عراق بازمی‌گردد

کارشناسان، سایر گزینه های بایدن را در برخورد با ایران بررسی می کنند