۱۳ عملیات در جم (بوشهر)، اصفهان، تهران، گچساران، سراوان، اراک، کرمانشاه، آبیک قزوین، بهشهر، کاشان، چالوس و کرج

Image
  بیست اعدام جنایتکارانه در ۵روز از ۹ تا ۱۳اردیبهشت در زندانهای گوهردشت، میناب، نیشابور، بندرعباس، مشهد، بیرجند، ایرانشهر و زاهدان شامل ۱۴هموطن بلوچ از جمله ۲زن (یکی از آنها ۳۹ساله و مادر ۵ فرزند) برای ارعاب و سد بستن در برابر قیام‌ها پاسـخ کانون‌های شورشی به خامنه‌ای و ارعـاب با آتـش و عملیـات ضـد اختنـاق انفجار و به آتش کشیدن یک شعبه قضاییه جلادان در جم بوشهر به آتش کشیدن قضاییه جلادان، تعزیرات حکومتی در گچساران انفجار و به آتش کشیدن شهرداری غارتگر در منطقه ۱۱ اصفهان به آتش کشیدن شهرداری غارتگر در منطقه ۱۰ تهران انفجار و به آتش کشیدن پایگاههای بسیج سپاه پاسداران در سراوان و اراک به آتش کشیدن کمیته امداد خمینی ملعون در سراوان به آتش کشیدن بنر حجاب اجباری در چالوس به آتش کشیدن ستاد جاسوسی وزارت اطلاعات در کرج به آتش کشیدن تصاویر منحوس خامنه‌ای و جلاد سلیمانی در آبیک قزوین، بهشهر، کاشان و کرمان در یوتیوب به ما بپیوندید Iran panorama _Persian https://www.youtube.com/channel/UCykMKoJzwJKTyDBXGCG0WDw

نیویورک تایم - چگونه کوید طولانی، بدن را بی‌رمق می‌کند

 


نیویورک تایمز ۱۹ فوریه ۲۰۲۲
به قلم: جاش کلر


میلیون‌ها نفر کماکان بعد از ابتلاء به ویروس کرونا دچار خستگی، مشکلات دماغی، و دیگر علائم بلندمدت هستند. دلایل این بیماری که به کوید طولانی شناخته می‌شود، روشن نیست. اما تحقیقات جدید سرنخ‌هایی بما می‌دهد که صدماتی که این بیماری به بدن می‌زند را توصیف کرده و بما می‌گوید که چرا اینقدر ناتوان‌کننده است…



کوید طولانی فرق دارد: این یک بیماری مزمن با تنوع وسیعی از علائم است… پژوهشگران که عمیق‌تر به بیماران کوید طولانی نگاه کرده‌اند قادر به دیدن ناکارآمدی در کل بدن بوده‌اند.

مطالعات تخمین می‌زند که شاید 10 الی 30درصد کسانی که به ویروس کرونا مبتلاء می‌شوند ممکن است علائم کوید طولانی پیدا کنند. روشن نیست که چرا برخی دچار کویدطولانی می‌شوند و برخی نمی‌شوند ولی به‌نظر می‌رسد که 4 فاکتور تهدید را افزایش می‌دهد: سطح بالای آر.ان.ای. ویروسی در ابتدای بیماری، حضور برخی اتوآنتی‌بادی‌ها، فعال شدن مجدد ویروس اپشتاین-بار، و دیابت نوع 2.

بنظر می‌رسد که بیماران کوید طولانی در مقایسه با بیمارانی که به‌طور کامل بهبود یافته‌اند دچار اختلال در سیستم مصونیت هستند. بسیاری از محققان فکر می‌کنند که ناکارآمدی مزمن مصونیت بعد از ابتلاء به ویروس کرونا ممکن است موجب زنجیره‌یی از علائم در کل بدن گردد.

یک احتمال این است که بدن هنوز در حال نبرد با بقایای ویروس کرونا است. پژوهشگران دیدند که ویروس در ابتدای ابتلاء به‌صورت وسیع در بدن گسترش می‌یابد و این‌که مواد ژنتیک ویروسی ممکن است در نسوج (روده‌ها، غدد لنفاوی و جاهای دیگر) برای ماه‌ها باقی بماند.

مطالعاتی که در جریان است تلاش دارد مشخص کند که آیا این مخازن ویروس موجب ایجاد تورم در نسوج نزدیک به آنها می‌گردند؟ که می‌تواند منجر به مه گرفتگی دماغی، مشکلات سیستم گوارش، و دیگر علائم گردد.

پژوهشگران شواهدی دیده‌اند که کوید می‌تواند موجب یک واکنش خودایمنی پایدار و زیان‌بار گردد. در تحقیقات، سطوح بسیار بالا و تعجب‌برانگیزی از اتوآنتی‌بادی‌ها دیده شده که ماه‌ها بعد از ابتلاء اولیه، به اشتباه به نسوج خود بیمار حمله می‌کنند.

یک احتمال سوم این است که ابتلای ویروسی اولیه موجب تورم مزمن گردد که اینکار می‌تواند بواسطهٔ فعال کردن مجدد ویروس‌ها در بدن بیمار باشد که به‌طور معمول خفیه هستند.

همان‌طور که بیماران کوید طولانی مختلف ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند، آنها هم‌چنین ممکن است مشکلات مصونیت متفاوتی داشته باشند. تشخیص این مشکلات که برای هر بیمار اهمیت بالایی دارد، بنا‌به گفتهٴ دکتر آکیکو ایواساکی، یک متخصص مصونیت در ییل، در راهنمایی برای درمان حیاتی است.

دکتر ایواساکی می‌گوید که به‌عنوان مثال، یک بیمار با اتوآنتی‌بادی‌ ممکن است از دارویی که سیستم مصونیت را کاهش می‌دهد سود ببرد در حالی‌که به بیماری که از آثار ویروس کوید رنج می‌برد باید ضدویروس داد. ”بسته به این‌که هر فرد چه دارد، درمان کاملاً متفاوت است“ .

سیستم گردش خون

بسیاری از بیماران کوید مدتها بعد از ابتلاء اولیه قادر به فعالیت‌های فیزیکی نیستند و در صورتی که ورزش کنند علائم‌شان باز می‌گردد. مطالعات اولیه حاکی از آن است که کارکرد بد سیستم جریان خون می‌تواند جریان اکسیژن به عضلات و سایر نسوج را دچار افت کند و در نتیجه توان هوازی محدود می‌شود و به خستگی شدید می‌انجامد…

محققان آفریقای جنوبی یک مشکل دیگر جریان خون را کشف کردند: لخته‌های خون میکروسکوپی. لخته‌های خون که طی ابتلای اولیه به کوید ایجاد می‌شود به‌طور طبیعی دچار فروپاشی می‌شوند اما در بیماران کوید طولانی ممکن است باقی بمانند. این لخته‌ها می‌توانند مویرگ‌های ظریف که اکسیژن را به تمامی بدن می‌رسانند را مسدود کنند.

مواد تورم‌زا به‌نام سایتوکین که اغلب در بیماران کوید طولانی بالا هستند می‌توانند به میتوکوندری که انرژی سلولی را تأمین می‌کنند آسیب برسانند تا آنها کمتر قادر به استفاده از اکسیژن باشند. دیواره‌های رگ‌ها نیز ممکن است متورم شوند که دریافت اکسیژن را محدود می‌کند.

سطح پایین اکسیژن به هر علتی می‌تواند به عام‌ترین علامت کوید طولانی یعنی خستگی شدید کمک کند…

مغز

حتی کسانی که دچار موارد خفیف کوید شده‌اند ممکن است دچار صدمات دماغی پایدار گردند، از جمله کاهش تمرکز، حافظه و یافتن کلمات.

محققان طیف وسیعی از ناکارآمدی مغز را در بیماران کوید طولانی مشاهده کردند. بگفتهٴ محققان، هر چند روشن نیست که چند بار ویروس بطور مستقیم وارد مغز می‌شود، حتی ابتلائهای خفیف به‌نظر می‌رسد موجب تورم قابل توجه مغز شوند.

عفونت می‌تواند موجب فعال شدن بیش از حد سلول‌های مصونیت بنام مایکروگلیا گردد که به‌نظر مشابه فرآیندی است که می‌تواند به مشکلات دماغی در افراد مسن و برخی بیماریهای زوال سلول‌های عصبی کمک کند.

یک گروه تحقیق دیگر دید که کوید طولانی می‌تواند به میزان قابل توجهی میزان خونی که به مغز می‌رسد را کاهش دهد که در بیمارانی دیده شده که دارای شرایط مشابه سندرم خستگی مزمن بوده‌اند.

ریه‌ها

تنگی نفس یکی از علائم عام کوید طولانی است. اما تست‌های معمول ریه، از جمله عکس سینه، سی.تی.اسکن و تست کارکردی اغلب نرمال است.

یک تیم از محققان انگلیسی با استفاده از اسکن ویژهٔ ام.آر.آی. در گروه کوچکی از بیماران کوید طولانی که هیچگاه بیمارستانی نشده بودند، شواهد اولیه‌ای از آسیب به ریه‌ها را یافت…

اگر این نتایج درست باشد، یک توضیح برای تنگی نفس شامل لخته‌های میکروسکپی در نسوج ریه و یا کلفت شدن حدفاصل خون-هواست که میزان اکسیژنی که ریه‌ها می‌گیرند را تنظیم می‌کند.

این گزیده ای از متن مشروح است

:منبع

شما میتوانید در یوتیوب به ما بپیوندید

Iran panorama _Persian

https://www.youtube.com/channel/UCykMKoJzwJKTyDBXGCG0WDw

Comments

Popular posts from this blog

مصاحبه خانم کرا رودیک نماینده پارلمان اوکراین که سلاح بدست گرفته است

وقتی عراق بازمی‌گردد

کارشناسان، سایر گزینه های بایدن را در برخورد با ایران بررسی می کنند